Spotkaliśmy się 13 grudnia 2014 roku na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego. Część naszych warsztatów odbyła się w budynku Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego przy mocnej pomocy ze strony Naukowego Koła Chemików Uniwersytetu Gdańskiego.
Program zajęć wyglądał tak:
- 10.00: Zbiórka uczestników w holu budynku Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego
- 10.00-10.15: Przejście do budynku Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego – dzięki tej małej wycieczce krajoznawczej mogliśmy choć lekko wyobrazić sobie ogrom uniwersyteckiego kampusu;
- 10.15 – 12.00: Zajęcia „Tajemnice wnętrza kryształów” poprowadził dr Artur Sikorski z Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego. Pierwsza część zajęć odbyła się w jeden z sal audytoryjnych – jednak zajęcia były dalekie od zwykłego wykładu. Oczywiście – dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy, ale również każdy ze słuchaczy musiał zaangażować się w pewne działania. Kryształy braliśmy do ręki, oglądaliśmy gołym okiem oraz pod mikroskopem, a także – o zgrozo! wbrew wszelkim zasadom pracy laboratoryjnej! – jedliśmy. No cóż, nie byliśmy w laboratorium, a kryształy takie każdy z nas jadł już wielokrotnie. No i były słodkie… Po wykładzie zeszliśmy do podziemi. Sama podróż była ekscytująca a cóż dopiero możliwość obejrzenia, dotknięcia i poobserwowania w działaniu Super Sprzętu Którego Nazwy Nie Zapamiętałem.
- 12.00-12.15: Powrót do budynku Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego
- 12.15 – 13.00: Warsztaty lekko matematyczne pod krew mrożącym w żyłach tytułem „klasyfikacja dwuwymiarowych euklidesowych grup krystalograficznych” poprowadził dr Michał Stukow, z Instytutu Matematyki Uniwersytetu Gdańskiego. W sumie było o tym o czym mówił tytuł ale jakby całkiem fajnie. Analizowaliśmy jak przy pomocy regularnych struktur – jakimi są wielokąty foremne – można ładnie wypełnić płaszczyznę. Czyli trochę bawiliśmy się kafelkarzy. Nawycinaliśmy i ponaklejaliśmy chyba za wszystkie czasy! Ale było warto!
Wygląda na to, że tego dnia w wielu młodych umysłach pojawiła się myśl „będę studiował / studiowała chemię!”.
Na kilku zdjęciach możemy zobaczyć jak to wszystko wyglądało.